Skoleprosjekt 2024
11 uker
Gruppe med Ingrid Holsten
Gjennom prosjektet fikk jeg prøve meg på hvordan det er å jobbe tett med en ekstern aktør. Med dette fikk jeg erfare hvordan man kan jobbe for å oppfylle deres ønsker, samtiding som man kan utfordre derers oppfatning av problemstillingen og målgruppen gjennom valg basert på grundig innsikt. Et vikitg læringspunkt jeg tok med meg videre var viktigheten av å komme tidlig i gang med prototyping og testing, og hvordan dette kan brukes for å drive prosjektet videre og ikke bare for å validere ett resultat.
Vi startet rett på med å gjøre innsikt i prosjektet ved å snakke med videregåendeelever, russ, russepresidenter, lærere og ansatte i Røde Kors med erfaring med målgruppen. Vi gjorde feltarbeid på slipp og andre russearangementer. Totalt gjennomførte vi 6 kvalitative og 15 kvantitative intervju, i tillegg til 104 svar på en spørreundersøkelse vi rekruterte til på 7 videregåendeskoler.
Idéutviklingen baserte seg på ulike komponenter og en iterativ tilnærming, hvor vi bygde videre på idéene i samarbeid med målgruppen. Etter mange samtaler var det noen komponenter vi ønsket ta videre og utvikle til en helhetlig løsning som skaper verdi for russen. Dette var infokort, widget, arrangementer og tilpasset trygghetstips.
Aktuelle aktører som rektor, helsesykepleier og russestyret med administrativ tillgang kan legge ut relevante innlegg på innleggsiden, russen kan reagere for å skape liv inne på siden.
Russestyret kan lage felleseventer i en oversiktlig kanal, med den nødvendige informasjonen. De kan velge hvilke skoler som kan til å se de ulike arrangementene for å muliggjøre for felles arrangering mellom skolene. Ved valg av type arrangement vil det komme tilpassede Røde Kors tips.
Prosjektet ble nominert under AHO Works 2024 i kategoriene tjenestedesign og interaksjonsdesign